منتديات العلــم نــــــــور
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

سوسي الضاحكة

4 مشترك

سوسي الضاحكة Empty سوسي الضاحكة

مُساهمة من طرف gigi الثلاثاء أبريل 06, 2010 11:14 pm

واحد بلديتناقاعد في موتمر دولي فواحد فرنساوي قام وقال احنا حفرنا تحت برج ايفل و لقينا اسلاك تليفونات و ده دليل علي ان التليفونات عندنا من 100 سنه
فقام واحد ايطالي و قال احنا بقا حفرنا تحت برج بيزا و لقينا اسلاك وده معناه ان التليفونات عندنا من 500 سنه
فقام واحد بلديتنا قال و احنا حفرنا تحت الاهرامات و ملقيناش حاجه خالص و ده دليل علي ان من 5000 سنه كان عندنا المحمول

اتنين مساجين اتفقوا يكسروا باب السجن ويقتلوا الحارس ويهربوا. كسروا باب السجن ملقوش الحارس قعدوا يستنوه
فيه واحد غبي قاعد يصلي وسمع اثنين بيشكروا ف صلاته، قطع الصلاة والتفت وقالهم: وكمان صايم

اتنين مساطيل قاعدين مر عليهم جنازة - جنازة مين دي؟ - عبد اللطيف تاني يوم نفس الحكاية - جنازة مين دي؟ - عبد اللطيف تالت يوم نفس الحكاية - جنازة مين دي؟ - عبد اللطيف - هو ماله حظه مهبب كده ليه؟
في واحد كريم انحرق بيته لما جت المطافي حلف عليهم ما يعملوا حاجه لحد ما يشربوا القهوة
واحد بيقول لتانى انت مواليد 80
قالة ايوة مواليد 80
قالة يبقى اكيد تعرف محمود

مرة شحات بيقول لله رد علية واحد قالة ربنا يسهلك قاله وان ماسهلهاش ارجعلك
واحد بقول لجاره من فضلك لما تبوس مراتك ابقي اقفل الشباك انا امبارح شايفك وانت بتبوسها
حرام عليك دانا كنت امبارح بايت بره

واحد حشاش ازعجتة دبانه قطع جناحتها وقلها
يلا خديها كعابي

مرة شوية مجانين فى مستشفى رسموا باب على الحيط وقعدوا يخشوا فية بكتفهم علشان يتفتح فالدكتور دخل عليهم لقى واحد قاعد على جنب قالة انت اللى عاقل فيهم والله انت مبتعملش زيهم لية قالة ...... قالة حمير ميعرفوش ان المفتاح معايا

مرة واحد بتاع سمك ابنه مات فماشى فى الجنازة يقول :ده كان صاحى وبيلعب
اتنين بلدياتن فكرو يلعبوا شطرنج،،، الملك ضرب نفسه بالنار

بلدياتنا الصغير بيعيط سأله أبوه بلدياتنا الكبير عا تعيط ليه ياواد
قال الصغير : موش عارف يابااصحابى الصغيرين اللي عاالعب معاهم دلوكتى لما يكبروا ألعب أنا مع مين؟؟؟؟

مره صعيدي راح للدكتور، فالدكتور أعطاه دواء شرب. بعد اسبوع رجع الصعيدي للدكتور. قال له الدكتور: ايوة الدواء
عامل ايه؟ الصعيدي رد: معرفتش أدخل المعلقه في الازازه

واحد هو وزوجته عالبحر، فقالت له زوجته شايف القمر يا حبيبي، الزوج ايوى شايفه. الزوجة: ريحة شرابك واصلةله

بلدياتنا للدكتور البيطرى : الحمار تعبان جوى يا دكتور الدكتور البيطرى : حط الدواء ده فى خرطوم وحط طرف الخرطوم
فى بقك والطرف التانى فى بق الحمار وانفخ تانى يوم لقى بلدياتنا جاى وتعبان جدا ساله: مالك؟؟بلدياتنا: الحمار هو
اللى نفخ الاول

عشرة صعايدة بيتعلموا ربط الكرافتات تسعة ماتوا وواحد فى حالة حرجة

واحد ماشى فى الصحراء قابل واحد بلدياتنا فبيقلوا انا حران من الشمس
فبلدياتنا قاله وانا محمدين من الارض

في مره واحد فتح الثلاجه لقى باباغنوج بيبوس أم علي
هندي لقي فاتوة كهرباء واقعه على الأرض، أخذها ودفعها
قهوجى خلف ولد من غير وش
واحد مؤدب متغاظ من مراته و عايز يشتمها ...طلع فوق الدولاب و قاللها يا واطية
مره واحد لبان أشترى عمارة (ملك) مراته راحت تلم القشطة من علي السطح
مرة واحد فرحان تزوج وحدة زعلانة، خلفوا ولد سموا يا فرحة ما تمت

مرة واحد اسمة عزوز راح اشتغل عند ميكانيكى صبى صغير .فى يوم قال عزوز لصاحب الورشة انا اعرف رئيس الحى
صاحب الورشة مصدقوش ولكن بعد يومين فعلا مر من قدام الورشة رئيس الحى وسلم على عزوز سلام حار صاحب
الورشة اعجب بعزوز وشغلة اسطى فى الورشة وبعد يومين عزوز قال لصاحب الورشة انا اعرف الوزير قال لة لا ديا
صعبة جدا وفعلا بعد يومين مر الوزير من قدام الورشة وسلم على عزوز ...صاحب الورشة اتجنن وقال لعزوز يابنى انا
هجوزك بنتى وتمسك الورشة مكانى... وبعد يومين قال عزوز لصاحب الورشة انا اعرف كلينتون ولكن صاحب الورشة
المرة ديا قال لعزوز بلاش تهتش على ديا واسعة قوى ..عزوز قاله تعال نسافر وانا هعرفك وفعلا سافروا امريكا
ووقفوا امام البيت الابيض وعزوز قال لصاحب الورشة بص على الشباك الابيض الى فوق ده ..هطلع كمان شوية انا
وكلينتون ونقول لك هاى وفعلا عزوز طلع هو و كلينتون بعد خمس دقائق الراجل صاحب الورشة اغمى علية وراح
المستشفى . ولما فاق عزوز بيسألة انت اغمى عليك علشان شفتنى انا وكلينتون .صاحب الورشة قال لا يابنى انا اغمى
علية علشان انت والريس وافقين فى الشباك عدا من قدامى اثنين امريكان بيسألونى من الى واقف جنب عزوز ده

مره واحد لاقى جيرانه عاملين دوشه فنده انتو ياللى فوق بطلو الخبط ده فرد ابنهم الصغير عليه و قال: معلش يا عمو
اصل ماما بتنفض البنطلون بتاع بابا فقاله: البنطلون تقيل قوى كده لدرجه انه يعمل الدوشه دي كلها فرد الولد و قاله:
اصل بابا جوه البنطلون

مرة اتنين أصحاب كانو في السينما فواحد قال للتانى تراهنى انى اضربلك اللى قاعد هناك دة علي قفاة رد علية صاحبة
وقال طبعا متقدرش راح قايم وضربة وقاللة محمد انت هنا من بدري راح الراجل بص لة وقالة انا مش محمدقالة انا اسف
كنت فاكرك محمد المهم رجع لصاحبة تانى قاللة تراهنى اضربة لتانى مرة علي قفاة قاللة المرادى بقي متقدرش راح قايم
وضربة وقاللة محمد انت هنا من بدري قاللة يا عم قلت لك انا مش محمد قاللة انا اسف كنت فاكرك محمد راح الراجل زهق
راح غير مكانة راح اراجل اللى بيضرب قال لصاحبة تراهننى ولتالت مرة اضربهولك علي قفاة قاللة المرة دي بقي متنفعش
راح قايم ولف وراح ضربة وقاللة انت قاعد هنا ونا عمال اضرب الراجل هناك

كان في سلحفتين صغيرين كانوا بيحبوا بعض كبروا واتجوزوا وخلفوا سلحوف صغير سموه ابوسريع ,اقترحت ام ابو سريع
علي ابو سريع انهم يروحوا يفسحوا الواد في البحر الاحمر جهزوا لوازم الرحلة واستغرقت الرحلة 15سنة ذهاب.. وصلوا
علي البحر وفرشوا علشان يأكلوا وفجأة صرخت ام سريع "تصدق يابوسريع نسينا اهم حاجة نسينا الملاحة عشان الاكل
..اخطف رجلك وروح البلد هاتها .."صرخ ابوسريع وقال لسه هاروح 15سنة رايح و15 سنة جاي يكون الاكل برد الأحسن
نبعت الواد ابوسريع خفيف ولس صغير.."ونادوا ابو سريع وقالولهه بل قالوه وبعتوه مرت السنين...حوالى40 سنة وابو
سريع مجاش السلاحف بدأت تقلق فقالت ام سريع احسن ناكل بدل ماالاكل يبرد ومايجي ابوسريع نعمله اكل ثاني "فجاة
خرج ابوسريع من ورا شجرة وقال يعني لو كنت رحت كنتم كلتم من غيري

مرة 3 ستات واحدة مصرية واحدة امريكانية واحدة فرانساوية كانوا قاعدين يناقشوا مشكلة ان اجوازهم مش بيساعدوهم
فى شغل البيت ? قرروا انهم هايتقابلوا بعد اسبوع ? تكون كل واحدة منهم جربت طريقة ? يشوفوا النتايج ? فعلا بعد اسبوع
جت الامريكانيه ? قالت: انا سيبت شغل البيت اول يوم ما شوفتش حاجة تانى يوم بردة مفيش حاجة تالت يوم ابتدا يقوم
ينضف ? يغسل ? بعدين اتعود علي كدة الفرانساوية قالت : انا بردة اول وتاني ? تالت يوم ماشوفتش منة حاجة ورابع يوم
ابتدا يغسل ? ينضف وبعدين اتعود على كدة فالمصرية ٌقالت انا زيكو كدة برضة اول ? تانى ? تالت ورابع يوم ماشوفتش
حاجة ? على خامس يوم ابتديت اشوف بعيني الشمال

راجل بخيل بيموت, فسأل أولاده: أحمد أنت هنا يا حبيبى؟ أيوة يا بابا أنا هنا. منى أنتى هنا يا حبييبتى؟ أيوه يا بابا أنا هنا.
محمود :أنت هنا؟ أيوه يا بابا أنا هنا. الأب :أنتم كلكم هنا يا ولاد؟ الأبناء :أيوه يا بابا كلنا هنا. الأب
:أمال يا كلاب سايبين النور اللى بره ده لمين؟

مرة واحد كسب مليون جنيه فراح طاير من الفرحة واتصل بمراته و قالها بقولك ايه يا عزيزة انا كسبت مليون جنيه.
حضرى هدومك بسرعة , قالتله طيب احضر هدوم صيفى ولا شتوى؟ قالها مش مهم المهم اجى ملاقيش وشك فى البيت

واحد ماشى فى الطريق الصحراوى بسرعة 150كم لقى يفطه بتقول (خفف 100كم)قال اتبع تعلمت المرور أحسن شويه
لقى يفطه اخرى خفف70كم، شويه ويفطه تانيه خفف 50كم والراجل متبع التعليمات، شويه ويفطه تانيه خفف 10 !!!!
،ثم وجد يفطه مكتوب فيها(مرحبا بك فى خفف)

واحده ست جالها وجع الولاده اتصلت بامها جت امها لقتها ولاده اتصلت بالدكتور - الدكتور دخل يولدها جاب العيل ومسكه
من رجليه وضربه صرخ الطفل فاطمئن الدكتور وبص لقي عيل تاني مسكه من رجليه وضربه فصرخ الطفل فاطمئن الدكتور
- بعد كده الدكتور غسل ايده و مشي المريضه قالت لامها انا حاسه بحاجه بتتحرك كشفت الام لقيت عيل بيبص و بيقول
هو الراجل الي بيضرب العيال مشي ولا لسه

مرة واحد يهودى بخيل قام الصبح من النوم قال لمراته الفطار بضتين بس سمعانى اتنين بس قالت له حاضر بعد كدة قال
لها انه طالع يصلح الاريال فوق السطح علشان الصورة وحشة و هو بيصلح الاريال و قع من فوق السطح وهو بيقع عدى
على شباك المطبخ راح قايل لمراته بيضة وحدىىىى

واحد بلدياتنا حب يعمل جدع فى الأتوبيس قام لواحدة وقعدها مكانه وبعد ماقعدت قالها : لما انتى واجفة من بدرى ماجلتليش
ليه اجعدك قالت له : خفت احرجك قالها تحرجينى ياخى يحرج "يحرق" ابو اللى جابك

مرة واحد سافر لأمريكا ولما رجع اصحابه سألوه :ايه ايه الي لفت نظرك هناك,فقال:انا شوفت العجب في امريكا تخيلو العيل
الي عندو تالات سنين بيتكلم انجليزي

واحد خارج فى رحله خلويه مع واحد صاحبه لسانه تقيل .وكانو طالعين على جبل .فقال اللى لسانه تقيل لزميله.
نس...ن..نسي.. الثانى:نس ايه مش وقته الاول: نس نس...نسي..الثانى:بقولك ايه .اصبر لحد ما نطلع و اتكلم براحتك.
المهم طلعوا فقال له: ها كنت عايز تقول ايه؟قال له: نس ..نسى.. نسينا... نسينا الخيام تحت.الثانى:حرام عليك و جاى
تقولى دلوقتى ..تعالى اما ننزل نجيبها.المهم وهما نازلين قال اللى لسانه تقيل لزميله :كو..كو...كوالثانى: كو ايه عايزين
نخلصالاول كو... ك..الثانى:استنى اما ننزل و اتكلم براحتك.ولما نزلو قال له :ها كنت عايز تقول ايه فوق ؟الاول:
كو.. كككككككككو.. كوت..كنت باهزر معاك

مرة واحد بيشتكي من الديدان اللي ف بطنه... داخ عند كل الدكاترة... محدش عرف يعالجه... اخر حاجة قالوله فيه شيخ
بيشفي من كل الامراض... راحله واشتكي له حالته... قال له... مشكلتك بسيطة جدا... تروح عند محل بيبيع بطيخ...
وتشتري بطيخة حمرة وكبيرة... تقطع راسها وتقعد عليها... بيقوم رئيس الديدان بينزل ويلحس منها شوية... ف هيلاقيها
حلوة... هيقول للديدان... شباب انزلوا... قام رايح صاحبنا واشتري اكبر بطيخة حمرا وقعد عليها... نزل رئيس الديدان
ولحس منها شوية ولقاها حلوة... قال لهم... شباب طلعوها

سواق تاكسي قعدت جنبه بنت حلوة قوي قاللها : تعرفي تسوقي؟ قالتله : لأ ،،، قالها : أنا تسوقي
واحد كسلان اتحكم عليه بالإعدام بدفنه في حفره فقالوا له نفسك في أيه قبل الموت قال نفسي أشرب قالوا له قوم أشرب قال لسه حقوم اردم
مرة واحد جزار قال لمراتة : انت ما حطيطيش احمر لية قالتلة: الاحمر خلص احطلك دهن
مرة واحدة قالت لحبيبها البخيل (اكلها معاك بدقة اعيش معاك فى جحر)راح قال انتى ليه مادية قوى كدة يا حبيبتى
مرة واحد صعيدي حب يعمل روش كتب على الشومة أديدس
اثنين محششين واحد قال : تسدأ الدنيا دي مآســــي ،، قاله الثاني ليه أنتا بتلبس كام
ذهب رجل إلى البحر فوجد فتاة تغرق وتطلب النجدة فقال لها : اعطيني يديك فقالت اطلبها من أبي
حشاش راح يخطب قالو ابوها الشقه عليك قالهم ماشى وانتم عليكو البيره والنسوان
واحد صعيدى حب يخوف مراته راح رمى على وشه ميه نار
ايه أسرع ثلاث وسائل للاتصالات؟
Telephone
Television
Tell -a- Woman

واحد دخل مجمع استهلاكى وسأل عن الفراخ فساله الموظف عايز فراخ صاحيه ولاّ مدبوحه؟؟ قال مدبوحه ، قال له اطلع
الدور الثانى.......طلع وسأل عن الفراخ المدبوحه فقال الموظف عايزها مقطعة ولاّ صحيحة ؟؟ فقال له مقطعه ، قال له
اطلع الدور الثالث ..... طلع الدور الثالث وقابل موظف اخر وسأله عن الفراخ المدبوحة ومقطعه …. فقال له عايزها
متكيسة ولاّ لأ ؟؟ قال له متكيسة فقال له اطلع الدور الرابع ..... طلع الدور الرابع وقابل موظف اخر وقال له عايز فراخ
مدبوحة ومقطعه ومكيسة فرد الموظف وقال له مافيش فراخ بس ايه رأيك فى النظام

مرة اتنين مساطيل بيتفرجوا على مطش فالمزيع بيقول ودربكة فى خط الوسط ودربكة فى الهجوم وهبااااااااااا جوة الجون
فواحد من المساطيل بيقول للتانى الضاهر دربكة دة لعيب كبير

مرة واحد صعيدى راح يجيب عيش راح لقى الفرن زحمة اوى زعل اوىىى وراح اعد على الترعة عبال ما الفرن يهدا
شوية من الزحمة وهو حاطط رجله فى الميه خبط فى رجله حاجة بيحط ايده فى الميه لقى فنوس دعك الفنوس طلع
العفريت اله شبيك لبيك تطلب ايه اله انا عايز عيش العفريت اله بس كده؟ اله اه اله ماشى حجبلك العيش وجى اله ماشضى
راح العفريت غاب ساعة واتنين ومجاش الصعيدى اخر ما زهق دعك الفانوس تانى طلع العفريت اله طلعتنى من الطابور ليه؟

مره ولاد كانوا بيكتبوا مع الاستاذ محاضره كل لم يمسح الصبوره يقطعوا الورقة
gigi
gigi
عضوة نشيطة

أإوسمتي : سوسي الضاحكة 01274709350 تـآريـخ تسجيلـي~ : 24/03/2010
عمـري ... : 25
مـوقعـي المفضـل : النبيه صالح

سوسي الضاحكة Empty رد: سوسي الضاحكة

مُساهمة من طرف Angle الأربعاء أبريل 07, 2010 1:18 am

ههههههههـ

Very beautiful
Angle